Gwiazdy dołączają do akcji „Chroń swój wzrok cały rok”! Paulina Chylewska, Beata Sadowska i Jacek Borkowski zostali ambasadorami kampanii „Chroń swój wzrok cały rok!”. Zachęcają w ten sposób do ochrony wzroku przed promieniowaniem UV. Kulminacja kampanii odbędzie się podczas publicznego oglądania zaćmienia Słońca 20 marca.
Promienie UV otaczają nas na co dzień – zarówno podczas słonecznej pogody, jak i zachmurzenia oraz opadów, ale są szkodliwe dla oczu.
– Podobnie, jak nauczyliśmy się chronić naszą skórę, tak powinniśmy nauczyć się troski o nasze oczy – mówi dr n. med. Anna M. Ambroziak, okulistka – Brak ochrony przed promieniowaniem UV przyspiesza bowiem starzenie się zarówno skóry powiek, jak i powierzchni oka, zwiększa zarazem ryzyko chorób takich, jak zwyrodnienie plamki związane z wiekiem.
Słońce może również być czynnikiem wywołującym reakcję alergiczne w okolicy oczu.
– Alergia na słońce , w narządzie wzroku dotyka aparatu ochronnego – czyli szczególnie wrażliwej skóry powiek i okolicy oczu. Poprawniej powinniśmy mówić o nadwrażliwości na działanie promieni słonecznych. Nadwrażliwość na słońce (fotodermatoza) może pojawić się nawet po pierwszym kontakcie z promieniowaniem słonecznym i przybierać postać fotodermatozy i jest zależna od ilość melatoniny – barwnika, który chroni skórę przed szkodliwym działaniem słońca. Za reakcję fototoksyczną odpowiadają substancje chemiczne zawarte w kosmetykach (np. perfumach), leki (np. przeciwbólowe, środki antykoncepcyjne, niektóre antybiotyki), a także zioła (np. dziurawiec). Tego typu reakcja może wystąpić u każdego, pod warunkiem zadziałania substancji fototoksycznej i promieniowania UV w odpowiednio dużej dawce – mówi dr Ambroziak.
Odrębnym zagadnieniem jest bezsporny fakt, iż wszystkie stany alergiczne powierzchni oka (w tym najczęstsze ostre i przewlekłe zapalenia spojówek) indukują światłowstręt, który nie jest odpowiedzią alergiczną, a jedynie objawem szeregu zmian okulistycznych.
Kampania edukacyjna, której hasłem jest #UVażaj!, ma zwiększyć świadomość Polaków nt. konieczności ochrony wzroku przed promieniami UV. Organizatorzy chcą, by dzięki poradom, wsparciu i opiniom znanych osób, wydarzeniom otwartym i popularyzacji wiedzy nt. wskaźnika E-SPF jak największa liczba osób zmieniła przyzwyczajenia dotyczące ochrony wzroku przed UV.
– Na promieniowanie UV jesteśmy narażeni wszyscy, bez wyjątku – mówi Paulina Chylewska – Możemy ograniczyć jego oddziaływanie na nasz wzrok tylko świadomymi decyzjami. Promowanie zdrowego stylu życia jest dla mnie bardzo ważne, dlatego zdecydowałam się wesprzeć kampanię.
– Kocham podróże. W mojej torbie – obok butów do biegania – zawsze lądują okulary z dobrym filtrem UV i krem z SPF. Uwielbiam słońce, ale mam do niego respekt – mówi Beata Sadowska. Jacek Borkowski dodaje: – Jako ojciec wiem, że ochrona przed UV jest szczególnie ważna w przypadku najmłodszych: ich oczy są przecież bardziej wrażliwe, niż dorosłych!
Akcję wspierają również: Mateusz Borek, Candy Girl, Ilona Felicjańska, Kuba Jankowski, Radosław Majdan, Sergiusz Ryczel, Karolina Szostak, Łukasz Zagrobelny, Michał Żewłakow, Marcin Żewłakow.
Porozmawiajmy o UV podczas zaćmienia
Kulminacją kampanii będzie piątek 20 marca. Przypada wówczas rzadkie zjawisko: częściowe zaćmienie Słońca. Organizatorzy wybrali tę datę by podkreślić, że promieniowanie UV działa na oczy nawet wówczas, gdy nie świeci słońce. Tego dnia w wybranych miejscach w Warszawie, Krakowie i Poznaniu będzie można wspólnie z ekspertami i ambasadorami kampanii obejrzeć to ciekawe zjawisko. Będzie to też doskonała okazja do rozmowy z nimi, jak też uzyskania od specjalistów informacji i wielu ciekawostek o naturze promieni UV, ochronie przed nimi i o samym zaćmieniu. Wstęp wolny. Szczegóły na www.chronswojwzrok.pl oraz www.facebook.com/chronswojwzrok.
Organizatorami kampanii są wiodący producenci szkieł okularowych: ESSILOR i JZO.
Patronat honorowy objął Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego-PZH.