Globalne ocieplenie, spadki cen ropy naftowej, które będą dalej spadać… – takim zmianom Zjednoczone Emiraty Arabskie nie chcą się biernie przyglądać. Kraj stawia na niezwykle dynamiczny rozwój regionu i – co równie ważne – chce zainspirować cały świat do bardziej ekologicznych rozwiązań.
11-13 grudnia ub.r. już po raz 15. w World Trade Centre w centrum Dubaju miało miejsce „The Middle East Organic & Natural Expo Dubai” – impreza gromadząca ponad 300 wystawców i przyciągająca blisko 6 tys. osób ze świata biznesu.
Wydarzenie stało się okazją do przeglądu nowości, które nie tylko spełniają wymogi stawiane produktom organicznym, ale także zaskakują projektami graficznymi i doskonałymi właściwościami. Na wystawie zostało zaprezentowanych blisko 2 tys. produktów, z czego co drugi był rynkową nowością. Zwiedzający przyjechali do Dubaju nie tylko z Bliskiego Wschodu, ale i północnej Afryki, Europy, Indii i krajów z obszaru Wspólnoty Niepodległych Państw.
Producenci, którzy wystawiali się w World Trade Center, na co dzień oferują organiczne produkty, w ich komunikacji korporacyjnej słychać dialogi dotyczące zrównoważonego rozwoju, zasad uczciwego, etycznego handlu, zaangażowania w sprawy lokalne i społeczne. Największe firmy z UAE już od kilku lat podejmują działania z zastosowaniem technologii kompostowania, nastawione np. na użyźnianie pustyni. Stawiają sobie jeden cel – i to w ciągu 15-20 lat: stać się producentami „bez skutków ubocznych dla środowiska” (tzw. „carbon neutral”).
Użyźnianie gleby biohumusem, ryż z dawnych nasion
i organiczne środki piorące!
Na wystawie znalazły się takie produkty, jak nawozy naturalne otrzymywane z ryb, biohumus z pozostałości z orzechów kokosowych, organiczne przyprawy (czarny kardamon, szafran, kolendra, goździki), oliwy z oliwek i środki piorące z Tajlandii, warzywa z pradawnych nasion (np. ryż dziki), koreańskie i jamajskie kosmetyki funkcjonalne, serbskie mleko i produkty rolnicze, oczywiście ekologiczne.
Wystawcy udowadniali, że rolnik ma za zadanie sprawdzać, jakie nawozy trafiają do jego gleby, a odpowiedzialność za wybór produktów, które były uprawiane ekologicznie i bez szkody dla środowiska, ponosi konsument.
Bliski Wschód to nie tylko bezwiednie spacerujące wielbłądy i niekończący się piasek pustyni, ale czarująco rozwinięta Zatoka Perska, która już teraz przyznaje się do szalejących statystyk cukrzycy wśród mieszkańców UAE i czuje ogromną potrzebę rozwoju. Rozwoju w kierunku ekologii i zdrowia, które stały się bliskie wszystkim populacjom na świecie, mającym wysoką świadomość zmian zachodzących na Ziemi.
To nie koniec relacjonowania wydarzeń z regionu Bliskiego Wschodu! Chcemy przyjrzeć się bliżej trendom w zdrowiu i dbałości o wskaźnik szczęścia narodu. Ale o tym w innym artykule!
Żywność, która żywi
Rodzina arabska niezmiennie stawia na nieprzetworzoną żywność. Szuka produktów świeżych, na wagę czy na sztuki, lokalnego pochodzenia. Jeśli obiektem zainteresowań są produkty importowane, to tylko z okolicznych krajów, jak Oman, Iran, Katar czy Kuwejt lub zagranicznych źródeł, ale jedynie ekologicznych.
Mężczyźni bez wysiłku realizują długie listy zakupów, które dotyczą zarówno supermarketu z ogromnym wyborem naturalnych przypraw na wagę czy niezliczoną ilością gatunków kaw z całego świata, jak i ryneczku ze świeżymi warzywami i owocami bezpośrednio od farmerów czy rybnego bazaru w pobliskim porcie.
Zadaniem mężczyzn jest realizacja listy, a kobiet przygotowanie tradycyjnych posiłków, dbanie o stan zdrowia rodziny i zapewnienie wystarczających zapasów. Zapasy te nigdy nie są duże, ponieważ zakupy dokonuje się co najmniej dwa razy w tygodniu, by produkty były najświeższe z możliwych.
PODZIĘKOWANIA
Nasz pobyt na targach był możliwy dzięki uprzejmości organizatorów “The Middle East Organic & Natural Expo Dubai”, a przede wszystkim dzięki zaproszeniu Warszawskiej Izby Gospodarczej, która włączyła redakcję Magazynu Hipoalergiczni w szeregi członków Izby. Chcemy złożyć podziękowania Panom Markowi Traczykowi oraz Jamesowi Meltzowi.
Podmioty zainteresowane współpracą przy tworzeniu projektu „Pavillon Poland“ w Dubaju już za kilka miesięcy, proszone są o kontakt z naszą redakcją. Postaramy się wesprzeć Państwa ekspansję w sprzyjającym zdrowiu i ekologii regionie! Adres: redakcja@hipoalergiczni.pl