Choroby serca to wciąż największy problem, z jakim boryka się nasze społeczeństwo. Wzrost liczby osób starszych oraz negatywnych czynników środowiskowych wykazuje, że w przyszłości zagrożenia wpływające na układ krążenia mogą dotykać większości Polaków.
Od 2008 roku w Polsce znany jest nowy sposób na przywrócenie zdrowia osobom, o zbyt wysokim ryzyku zgonu podczas standardowego chirurgicznego zabiegu wszczepienia zastawki. TAVI, czyli przezcewnikowa implantacja zastawki aortalnej, to relatywnie młoda metoda leczenia, niestety nienależąca do powszechnie stosowanych w Polsce. W roku 2013 wykonano 381 zabiegów TAVI, w 2014 już 453, co stanowi ok. 12 zabiegów na milion osób. Średnia w krajach “starej Unii” to 50-60 na milion osób, w Niemczech ponad 100! Aby osiągnąć średnią unijną, w naszym kraju powinno się wykonywać ok. 2 000 zabiegów TAVI rocznie.
Polska kardiologia posiada wiele specjalistycznych ośrodków i wykwalifikowanych specjalistów. Jednak sytuacja związana z ilością wykonywanych zabiegów, z powodu niedostatecznej ilość środków finansowych na ich refundację oraz niewielkiej znajomości tej metody w społeczeństwie, nie odzwierciedla możliwości, jakie posiadamy.
Aby zwiększyć świadomość społeczną na temat przezcewnikowej implantacji zastawki aortalnej wraz z początkiem sierpnia ruszyła kampania “Stawka to życie. Zastawka to życie” organizowana przez Polskie Towarzystwo Kardiologiczne przy współpracy z Europejską Asocjacją Przezskórnych Interwencji Sercowo-Naczyniowych, Europejskim Towarzystwem Kardiologicznym i Asocjacją Interwencji Sercowo-Naczyniowych.
Na ambasadora, a zarazem twarz kampanii, wybrano znanego i cenionego polskiego aktora Emila Karewicza. To właśnie plakaty z jego wizerunkiem znajdziemy w wybranych miastach na przystankach autobusowych, w pojazdach komunikacji miejskiej, czy aptekach i placówkach medycznych. W Internecie, a także w ogólnopolskich kanałach telewizyjnych wyświetlane są już spoty z udziałem aktora. Na potrzeby kampanii powstała również strona internetowa www.stawkatozycie.pl oraz profile na portalach społecznościowych, gdzie można znaleźć szczegółowe informacje na temat inicjatywy. Do akcji włączyli się liczni partnerzy i patroni wspierając działania promocyjne i rozpowszechniając informacje o zabiegu TAVI.
Już dziś informacje o kampanii, a także promowanej metodzie leczenia można znaleźć na licznych portalach internetowych, a także w prasie drukowanej m.in. na portach lotniczych w całym kraju.
www.stawkatozycie.pl