Czy wiesz, że w mleku matki są komórki macierzyste, a w brzuchu dziecka z pokarmu kobiecego tworzy się „HAMLET” – kompleks, który uśmierca komórki nowotworowe? Karmienie piersią zmniejsza ryzyko wystąpienia aż czterech nowotworów u kobiet, otyłości matek i dzieci oraz białaczki u dzieci! Tego i wielu, wielu więcej niesamowitych faktów o karmieniu piersią, dowiesz się w sierpniu na… stacjach warszawskiego metra!
Pierwsza taka kampania edukacyjna w Polsce
Sześć lat temu w metrze warszawskim miała odbyć się wystawa zdjęć mam karmiących piersią. Niestety wydarzenie to zostało odwołane, a matki wyszły na stacje metra, żeby w proteście nakarmić swoje dzieci piersią. W 2017 roku, w czasie Światowego Tygodnia Promocji Karmienia Piersią, czyli od 1 do 7 sierpnia, karmienie piersią wróci do metra w unikalnej kampanii edukacyjnej.
Fundacja Promocji Karmienia Piersią – największa ogólnopolska fundacja zajmująca się upowszechnianiem wiedzy o karmieniu piersią – postanowiła w wyjątkowy sposób przekazać społeczeństwu kilka najważniejszych powodów, dla których karmienie piersią jest ważne dla zdrowia mamy i dziecka.
Światowa Organizacja Zdrowa (WHO) zaleca wyłączne karmienie piersią do ukończenia przez dziecko 6 miesiąca życia i kontynuowanie karmienia piersią przy jednoczesnym wprowadzaniu produktów uzupełniających do 2 roku życia dziecka, a później tak długo, jak jest to pożądane przez mamę i dziecko. Tymczasem w Polsce po 6 tygodniu życia mniej niż połowa dzieci jest karmionych wyłącznie piersią. Stan ten jest spowodowany m.in. brakiem fachowego wsparcia dedykowanego młodym mamom, brakiem personelu medycznego z wiedzą o laktacji na odpowiednim poziomie oraz powszechną reklamę mleka modyfikowanego. Fundacja Promocji Karmienia Piersią, jako organizacja pozarządowa skupiona głównie na działaniach edukacyjnych i promocyjnych, chce wspierać rodziny, przekazując rzetelne informacje i promując karmienie naturalne.
Spoty informujące o korzyściach płynących z karmienia naturalnego będą wyświetlane na najważniejszych stacjach warszawskiego metra.
Karmienie piersią to naturalny sposób żywienia niemowląt i małych dzieci. Jest zalecane przez grona eksperckie na całym świecie jako optymalny sposób żywienia w początkowym okresie życia dziecka. Niesie ze sobą liczne korzyści zdrowotne dla mam i dzieci, jest ekonomiczne, korzystne z punktu widzenia zdrowia publicznego i ekologiczne. – Mówi Małgorzata Jackowska, Prezeska Fundacji Promocji Karmienia Piersią – Polski system wsparcia dla mam karmiących piersią jest mało skuteczny a wiedza o zaletach karmienia naturalnego i jego fizjologii jest niska, zarówno wśród profesjonalistów, jak i społeczeństwa. Kampania „Karmienie piersią to inwestycja w zdrowie mamy i dziecka” realizowana przez Fundację Promocji Karmienia Piersią organizowana jest w związku ze Światowym Tygodniem Karmienia Piersią. To pierwsza część outdoorowych działań upowszechniających w społeczeństwie wiedzę o karmieniu piersią, które będziemy realizować.
Z pomysłem multimedialnej kampanii edukacyjnej do Fundacji zgłosiła się Karolina Kurzela – właścicielka polskiej marki odzieży do karmienia piersią milk & love. Kilkumiesięczna współpraca Fundacji z Karoliną Kurzelą, wsparcie właściciela tablic zmiennych w metrze warszawskim STRÖER i marki Femaltiker® – sponsora projektu, zaowocowały realizacją pierwszej tego typu kampanii edukacyjnej, która skierowana jest do ogółu społeczeństwa.
Patronat honorowy nad kampanią objęło Polskie Towarzystwo Konsultantów i Doradców Laktacyjnych.
Razem z działaniami w metrze ruszy strona internetowa poświęcona korzyściom z karmienia piersią. Pod adresem www.mleko.fpkp.pl internauci znajdą rozszerzoną wiedzę o korzyściach z karmienia piersią, informacje, gdzie szukać pomocy, oraz bogaty materiał źródłowy.
NAD PROJEKTEM PRACOWAŁY NAJWAŻNIEJSZE PROMOTORKI KARMIENIA PIERSIĄ W POLSCE
– Agata „Hafija” Aleksandrowicz – autorka największego kompendium wiedzy o karmieniu piersią w Polsce: www.hafija.pl, wiceprezeska Fundacji Promocji Karmienia Piersią, redaktor naczelna „Kwartalnika Laktacyjnego”
– Małgorzata Jackowska – dietetyk, prezeska Fundacji Promocji Karmienia Piersią, autorka strony o żywieniu dzieci www.malgorzatajackowska.com
– Zuzanna Kołacz-Kordzińska – właścicielka Ośrodka Wspierania Rozwoju „Bliżej” w Gdańsku, realizatorka spotkań edukacyjnych w ramach projektu „Macierzyństwo Krok po Kroku”, wiceprezeska Fundacji Promocji Karmienia Piersią
– dr n. med. Danuta Kozłowska-Rup – Certyfikowana Doradczyni Laktacyjna, współautorka bloga www.mataja.pl oraz Karolina Kurzela – właścicielka marki milk & love.
Zobaczcie pierwszą relację wideo organizatorek wprost ze stacji metra:
Tutaj: www.facebook.com/Hafijapl/videos/1546381162081000
* Magazyn Hipoalergiczni wspiera ciekawe formy promocji Karmienia Piersią, zachęcające mamy do wytrwania w tym sposobie karmienia dzieci, jako że jest to najbardziej skuteczna metoda profilaktyki alergii u dzieci! 🙂
Więcej i więcej takich akcji skierowanych nie tylko do kobiet ale ich partnerów i mam ,często dziś się słyszy daj butelkę będziesz mogła wyjść zrelaksować się same udogodnienia ,ale czy po to zostajesz mamą aby za chwile to dziecko podrzucać komuś? po za tym mleko zawsze można odciągnąć i wyjść ,chociaż z drugiej strony dziecko tak szybko rośnie …kurcze